چگونه روی فلش مموری رمز بگذاریم

16 اسفند, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
چگونه روی فلش مموری رمز بگذاریم ؟ آموزش رمز فلش مموری ها فوبیست

چگونه روی فلش مموری رمز بگذاریم ؟ این سوال بسیاری از کاربرانی است که اطلاعات مهم و حساس را روی فلش مموری خود حمل می کنند و حتی از آن برای بکاپ گیری اطلاعات مهم خود استفاده می کنند. اگر اطلاعات خصوصی روی فلش مموری خود دارید ایده خوبی است که با رمزگذاری از آنها محافظت کنید تا مورد سوء استفاده قرار نگیرید.

آیا میشود روی فلش رمز گذاشت ؟

پاسخ کوتاه به این سوال بله است. نرم افزارهای زیادی برای رمزگذاری فلش مموری وجود دارد و حتی تولیدکنندگان هاردهای اکسترنال برنامه های مختص به خود را در اختیار کاربران قرار می دهند. برای مثال به منظور رمزگذاری هارد وسترن می توانید از نرم‌افزار WD Security استفاده کنید. وبسایت جانبی کامپیوتر فو بیست در این نوشته به شما کمک می کند تا بدون دانلود و نصب برنامه رمزگذاری فلش مموری خود را انجام دهید. اگر به نصب برنامه رمزگذاری فلش علاقمند هستید چند برنامه کاربردی را هم به شما معرفی خواهیم کرد. در نهایت اگر درایو USB شما خراب شده است و قابل استفاده نیست توصیه می کنیم از محصولات فروشگاه دیدن کنید. قیمت فلش مموری های فوبیست به روز می باشد و می توانید با خیال راحت مراحل خرید خود را دنبال کنید.

رمزگذاری روی فلش در ویندوز 10

اگر از نسخه Pro یا Enterprise ویندوز 10 استفاده می‌کنید، می‌توانید از BitLocker To Go داخلی برای گذاشتن رمز روی فلش مموری خود استفاده کنید. شما حتی می توانید از این ابزار برای رمزگذاری کارت های حافظه و هاردهای اسکترنال استفاده کنید.

BitLocker To Go از سیستم های فایل NTFS، FAT، FAT32 و exFAT پشتیبانی می کند، به این معنی که درایو USB فرمت شده با هر یک از این فایل سیستم ها را می توان با استفاده از BitLocker To Go رمزگذاری کرد. برای این منظور کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

ضمنن در نظر داشته باشید این آموزش برای تمامی یو اس بی مموری هایی بای ظرفیت 16 ، 32 ، 64 ، 128 گیگ و… قابل اجرا بوده و هیچ فرقی برای رمز گذاری این مدل ها وجود ندارد. پیشنهاد میشود برای خرید فلش ۳۲ گیگ به صفحه فروشگاه فوبیست نیز مراجعه کنید.

مرحله 1:

فلش USB یا هارد دیسک خود را به سیستم ویندوز 10 (نسخه Pro یا Enterprise) وصل کنید.

قعال کردن گزینه turn on bitLocker برای رمگذاری مموری

مرحله 2:

This PC را کلیک کنید. در اینجا روی درایو فلش مموری خود کلیک راست کرده و سپس گزینه Turn on BitLocker را انتخاب کنید.

انتخاب رمز مورد نظر برای فلش مموری در ویندوز - فوبیست

مرحله 3:

گزینه Use a password to unlock the drive را انتخاب کنید، یک رمز عبور برای محافظت از داده های فلش مموری خود وارد کنید، رمز عبور را دوباره وارد کنید تا رمز عبور را تأیید شود و بعد روی دکمه Next کلیک کنید.

برای قوی کردن رمز عبور خود، حداقل از یک حرف بزرگ، عدد، حرف کوچک و سمبل استفاده کنید.

ذخیره کردن فایل پشتیبانی بیت لوکر ویندوز

مرحله 4:

در این مرحله، BitLocker به شما سه راه برای پشتیبان گیری از کلید بازیابی ارائه می دهد (برای مواقعی که رمز را گم یا فراموش می کنید). می‌توانید کلید را در حساب مایکروسافت خود ذخیره کنید، آن را در یک فایل ذخیره کنید، یا کلید بازیابی را چاپ کنید و آن را در مکانی امن نگه دارید.

برای پشتیبان گیری از کلید، روی یکی از این گزینه ها کلیک کنید.

بعد روی دکمه Next کلیک کنید.

متد پسوردنگاری مموری قابل حمل

مرحله 5:

در مرحله بعد شما صفحه Choose how much of your USB drive to encrypt را مشاهده می کنید که دو گزینه را در اختیار شما قرار می دهد:

  • Encrypt used disk space (faster and best for new PCs and drives)
  • Encrypt entire drive (slower but best for PCs and drives already in use)

ما پیشنهاد می کنیم که گزینه Encrypt entire drive را انتخاب کنید.

روی دکمه Next کلیک کنید.

مرحله 6:

در نهایت، باید انتخاب کنید که از کدام حالت رمزگذاری استفاده می کنید. شما می توانید هر یک از گزینه های پیش رو را انتخاب کنید اما پیشنهاد می کنیم Compatible mode (best for drives that can be moved from this device) را مد نظر بگیرید.

روی دکمه Next کلیک کنید.

مرحله 7:

روی دکمه Start encrypting کلیک کنید تا رمزگذاری فلش مموری شما آغاز شود. بسته به آنچه در مرحله 5 انتخاب کرده اید، ممکن است این فرایند چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

بعد از رمز گذاری موفق فلش مموری شما پیغام “Encryption of X is complete” را دریافت خواهید کرد.

حالا مجدد وارد This PC شوید و روی درایو فلش مموری کلیک کنید. همانطور که مشاهده می کنید از شما رمز ورود درخواست می شود.

چگونه رمز فلش را برداریم ؟

برای حذف رمز فلش مموری باید BitLocker را برای درایو خود غیر فعال کنید. در ادامه نحوه انجام این کار را توضیح خواهیم داد:

مرحله 1:

فلش را به سیسم وصل کنید و وارد This PC شوید و درایو فلش مموری را دابل کلیک کنید، بعد از وارد کردن رمز فلش مموری، قفل درایو باز می شود.

مرحله 2:

حالا روی درایو فلش مموری کلیک راست کنید و گزینه Manage BitLocker را انتخاب کنید. با این کار به پنجره BitLocker Drive Encryption هدایت می شوید.

مرحله 3:

در اینجا، روی Turn off BitLocker Link کلیک کنید.

مرحله 4:

هنگامی که کادر محاوره تأیید را مشاهده کردید، روی دکمه Turn off BitLocker کلیک کنید تا رمز فلش مموری شما غیر فعال شود.

پس از پایان رمزگشایی درایو، پیام “Decrypting of X: is complete” را مشاهده خواهید کرد.

در نهایت دکمه Close را کلیک کنید.

چگونه با Folder Lock روی مموری رمز بگذاریم ؟ 

اگر می خواهید خیلی سریع و ساده از فایل های خود محافظت کنید، ممکن است بخواهید از Folder Lock استفاده کنید چون ابزاری است و می تواند به راحتی فایل های شما را مخفی کند و از آنها در برابر دسترسی غیر مجاز محافظت کند.

علاوه بر این، شما می توانید فایل های خود را با ایجاد یک قفل رمزگذاری کنید. به سادگی روی دکمه Encrypt files کلیک کنید و یک برچسب و یک رمز عبور را اضافه کنید. Folder Lock از رمزگذاری 256 بیتی AES پشتیبانی می کند.

با ویژگی پشتیبان گیری امن، می توانید فایل های رمزگذاری شده خود را در یک سرور ابری آپلود کنید. این فرآیند به صورت خودکار انجام می شود، بنابراین می توانید فایل های قفل شده خود را به راحتی آپلود کنید.

با استفاده از Folder Lock، می‌توانید قفل‌های رمزگذاری شده را در درایو USB، سی‌دی، دی‌وی‌دی و حتی پیوست‌های ایمیل کپی کنید.

چطور فلش مموری را قفل کنیم ؟  با GiliSoft USB Encryption

محافظت از فلش مموری در برابر دسترسی غیر مجاز بسیار ساده است می توانید از ابزار GiliSoft USB Encryption استفاده کنید.پس از راه اندازی برنامه و وارد کردن رمز عبور، می توانید به راحتی به درایو محافظت شده دسترسی پیدا کنید. این برنامه به طور کامل با حافظه های مختلف و قابل جابجایی سازگاری دارد. این نرم افزار از چندین لایه محافظتی استفاده می کند، بنابراین فایل های شما همیشه محافظت می شوند.

تخصیص رمز فلش ممموری با USB Secure

USB Secure  ابزار دیگری است که می تواند فلش مموری یا هر رسانه قابل جابجایی دیگر را محافظت کند. این یک برنامه قابل حمل است، بنابراین برای اجرای آن نیازی به نصب ندارید. این برنامه مستقل از سیستم است ، بنابراین بدون هیچ مشکلی روی هر پلت فرمی اجرا می شود.

USB Secure با یک کلیک از درایو و فایل های شما محافظت می کند. این برنامه به عنوان یک درایو مجازی کار می کند، به این معنی که می توانید فایل های محافظت شده خود را به طور ایمن تغییر دهید. در این مورد، می توانید فایل های خود را در حالت فقط خواندنی مشاهده کنید یا می توانید مستقیماً به آنها دسترسی داشته باشید.

افزودن و محافظت از فایل ها را می توان بدون باز کردن قفل درایو انجام داد و در نتیجه امنیت را بیشتر افزایش داد. استفاده از این ابزار ساده است و دارای یک رابط کاربر پسند است. همچنین لازم به ذکر است که USB Secure دارای چندین لایه امنیتی است که همیشه از فایل های شما محافظت می کند.

آموزش نرم افزار  USB Safeguard

ابزار ساده دیگری که می توانید برای محافظت از فلش مموری با رمز عبور استفاده کنید USB Safeguard است. این یک برنامه قابل حمل است، بنابراین می تواند بدون نصب روی هر سیستمی کار کند. این برنامه با طیف گسترده ای از دستگاه ها از جمله درایوهای USB، SSD یا هر حافظه قابل جابجایی دیگر کار می کند. به محض جدا کردن آن از سیستم، درایو قفل می شود، بنابراین از فایل های شما در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت می شود.

این یک اپلیکیشن ساده و قابل حمل است و برای استفاده از آن کافیست برنامه را روی فلش خود کپی کرده و اجرا کنید. پس از آن، برنامه یک درایو محافظت شده با رمز عبور ایجاد می کند که هر زمان که فلش مموری خود را متصل می کنید ظاهر می شود.

برنامه قفل فایل های Rohos Mini Drive

Rohos Mini Drive  به شما این امکان را می دهد که با ایجاد یک پارتیشن رمزگذاری شده روی فلش مموری از فایل های خود محافظت کنید. با رمز عبور محافظت می شود و با استفاده از رمزگذاری 256 بیتی AES محتوای فلش مموری رمزگذاری می شود.  فرآیند رمزگذاری خودکار است، در لحظه انجام می شود و از استانداردهای NIST پیروی می کند.

جمع بندی

در این نوشته ازسری مقالات فو بیست بلاگ ما نحوه رمزگذاری و برداشتن رمز فلش مموری را به شما آموزش دادیم. شما می توانید با استفاده از ابزار داخلی ویندوز و یا برنامه های جانبی این کار را انجام دهید. تعدادی از برنامه های محبوب رمزگذاری فلش مموری را به شما معرفی کردیم، اما با این وجود اگر برنامه یا راه حل دیگری می شناسید که می تواند به کاربران دیگر کمک کند و این پست را تکمیل کند در بخش نظرات این پست با ما به اشتراک بگذارید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.