بهترین هارد های لپ تاپ کدامند ؟

7 اردیبهشت, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
هترین هارد لپ تاپ در سال 2022 از نظر فوبیست

امروزه استفاده از لپ تاپ بسیار باب شده است و اکثر مردم اطلاعات و دیتاهای مهم خود را در این وسیله ذخیره می‌کنند یکی از قطعات سخت افزاری و مهم لپ تاپ، هارد لپ تاپ است که وظیفه این قطعه حفظ و نگهداری داده های شما در مدت زمان طولانی است. در این مطلب قصد داریم ویژگی های بهترین هارد لپ تاپ را بررسی کنیم. همچنین شما می توانید برای اطلاع از قیمت هارد اینترنال از وب سایت مجازی فروشگاه فوبیست استفاده کنید.

هارد لپ تاپ چیست ؟

هارد یکی از قطعات مهم سخت افزاری لپ تاپ است که به ذخیره کردن و نگهداری اطلاعات می پردازد. درواقع هارد یک حافظه جانبی در لپ تاپ و کامپیوتر است. هارد ها به شکل اینترنال و اکسترنال وجود دارند. هارد اینترنال (درونی) در داخل لپ تاپ تعبیه می شود و هارد اکسترنال (خارجی) از طریق درگاه یا پورت USB  به مادر برد لپ تاپ متصل می شود و کار ذخیره سازی اطلاعات را انجام می دهد.

به طور کلی هارد ها در اندازه های 2.5 و 3.5 اینچی تولید می شود که تفاوت اصلی بین آن ها در اندازه، کاربرد، قدرت، ظرفیت ذخیره سازی، سرعت انتقال داده و قدرت است. هارد 2.5 اینچی برای لپ تاپ ها استفاده می شود. در ادامه مقاله به توضیح  درباره هارد اینترنال می پردازیم.

هارد لپ تاپ چگونه کار میکند ؟

هارد اینترنال قطعه سخت افزاری است که در درون لپ تاپ تعبیه می شود و تمامی اطلاعات و داده ها و محتوای موجود در لپ تاپ را در خود نگهداری و ضبط می کند. این هارد در درون لپ تاپ به طور ثابت قرار می گیرد. مقاله راهنمای خرید هارد اینترنال به شما در خرید بهترین هارد لپ تاپ‌ کمک می کند.

از آن جا که لپ تاپ ها قابل حمل هستند بنابراین وسایل داخلی آن ها مانند هارد بسیار متوسط و معمولی است و اگر نیاز به فضا و سرعت بسیار بیشتری برای ذخیره اطلاعات خود داشته باشید بهتر است برای لپ تاپ خود یک هارد اینترنال تهیه کنید. در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با انواع هارد دیسک آشنا کنیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی کنیم.

هارد دیسک SATA

هارد دیسک ساتا  در سال 2003 به عنوان رابط کاربری درایو های سخت افزاری دسکتاپ و لپ تاپ معرفی شد.  این نوع هارد دارای دیسکی دوار با صفحات چرخشی و دارای یک سوزن متحرک است که داده ها را در قسمت های پشت سر هم در هر صفحه می نویسد. از مزایای این نوع هارد دیسک می توان به ظرفیت بالا و هزینه کم اشاره کرد. نکته قابل توجه این است که این هارد دیسک ها برای لپ تاپ ها مناسب نیستند.

اگر شما به دنبال یک هارد دیسک ارزان قیمت با فضای ذخیره سازی زیاد هستید این نوع هارد دیسک برای شما مناسب است. درواقع این هارد دیسک یک هارد عمومی است.

هارد دیسک SSD چیست ؟

هارد SSD مخفف Solid State Drive و به معنای درایو های حالت جامد است که یکی از انواع هارد لپ تاپ است. این نوع هارد دیسک برخلاف هارد دیسک ساتا هیچ قسمت متحرکی ندارد و تمام اطلاعات و دیتا های آن در حافظه  فلش رکورد و ذخیره می شود. همین موضوع باعث سرعت بالای هارد اس اس دی نسبت به هارد ساتا است.

از مزایای هارد دیسک SSD می توان به سرعت بالای آن نسبت به هارد ساتا و پایداری و دوام بالا و همچنین مناسب بودن برای لپ تاپ اشاره کرد. هارد SSD علاوه بر مزایایی که دارد دارای معایبی مانند ظرفیت پایین و قیمت بیشتر نسبت به هارد دیسک ساتا است.

اگر شما به دنبال یک هارد دیسک برای ارتقا لپ تاپ خود هستید و حافظه ی ذخیره سازی زیر 2 ترابایت کار شما را راه می اندازد، این هارد دیسک برای شما بسیار مناسب است.

هارد دیسک NVMe چیست ؟

هارد دیسک NVMeدرواقع نوعی هارد SSD است با این تفاوت که به یک اسلات PCI در برد اصلی متصل است. به همین دلیل سرعت این نوع هارد دیسک بسیار بالا است که این سرعت فوق العاده برای بازی بسیار مناسب است. اکثر لپتاپ ها از سال 2021 به بعد دارای این نوع هارد هستند. از مزایای فوق العاده این هاردیسک سرعت بالای آن است. اما هارد دیسک NVMe بسیار گران است.

هارد دیسک NVMe مناسب کسانی است که به دنبال یک لپ تاپ یا رایانه ای پیشرفته برای بازی و ادیت فیلم با وضوح بالا هستند. همچنین اگر محدودیتی در پرداخت هزینه این نوع هارد ندارید این هارد مناسب است.

ممکن است شما با توجه به قیمت هاردهای لپ تاپ به دنبال خرید هارد دسته دوم باشید تا هزینه آن برای شما کمتر و به صرفه تر باشد بنابراین توصیه ما به شما این است که حتما قبل از خرید هارد دست دوم از سلامت آن اطمینان پیدا کنید. برای دانستن سلامت هارد لپ تاپ کافی است از نرم افزارها و روش های تست سلامت هارد استفاده کنید.

هارد لپ تاپ کجاست؟

در اکثر لپ تاپ ها هارد لپ تاپ  معمولا در قسمت چپ و پایین لپ تاپ قرار دارد ولی این قاعده حتمی نیست و ممکن است هارد لپ تاپ در سمت راست این وسیله نیز باشد. برای پیدا کردن محل هارد لپ تاپ ابتدا لپ تاپ خود را خاموش کنید و سپس با پیچ گوشتی در پوش پشت لپ تاپ را باز کنید.

اما باید به این نکته توجه کنید که در هر مدل از لپ تاپ محل قرار گیری هارد متفاوت است مثلا در لپ تاپ HP هارد لپ تاپ در کنار باتری است. یا مثلا در مارک لپ تاپ DELL جایگاه مخصوصی برای تعویض هارد دیسک طراحی شده است که شما می توانید به راحتی هارد لپ تاپ را عوض کنید. در دیگر لپ تاپ ها هم بسته به مدلشان باید جایگاه هارد را تشخیص دهید و سپس به تعویض هارد بپردازید.

بهترین هارد ها برای لپ تاپ چه نوع هارد هایی هستند؟

مناسب ترین هارد دیسک لپ تاپی هارد دیسکی است که سرعت خواندن و نوشتن بالایی داشته باشد و RPM یا سرعت دور در دقیقه آن بالا باشد مثلا سرعت دور در دقیقه 7200 یک عدد مناسب برای هارد دیسک های لپ تاپ است. به عبارت ساده تر بهترین هارد ها برای لپ تاپ هارد هایی هستند که ظرفیت و سرعت بالایی داشته باشند در زیر برخی از ویژگی های مهم هارد لپ تاپ را بررسی می کنیم:

فضای ذخیره سازی یا ظرفیت هارد

یکی از ویژگی های مهمی که باید در هنگام خرید هارد برای لپ تاپ به آن دقت کنید میزان فضای ذخیره سازی هارد می باشد. فضای ذخیره سازی هارد ها بین 500 گیگ تا 2 ترابایت متغیر است. بنابراین بسته به نیاز خود فضای ذخیره سازی مناسب را برای هارد خود انتخاب کنید.

سرعت انتقال داده

یکی دیگر از ویژگی های دیگر هارد لپ تاپ که باید به آن توجه کنید سرعت هارد است. سرعت مناسب برای انتقال داده در هارد بین 5 گیگا بایت بر ثانیه تا 20 گیگا بایت بر ثانیه است که شما بسته به نیاز خود می توانید سرعت آن را انتخاب کنید.

فضای کش

زمانی که شما قصد دارید از یک بخش هارد به بخش دیگر داده ای را انتقال دهید این جا به جایی توسط حافظه کش یا بافر انجام می شود بنابراین هر چه حافظه کش بزرگتر باشد اطلاعات با سرعت بیشتری ذخیره می شود. حافظه کش هارد دیسک های امروزی بین 8 تا 256 مگابایت است.

گارانتی

در هنگام خرید هارد لپ تاپ به گارانتی و خدمات پس از فروش آن دقت کنید. بعضی از این هارد ها دارای گارانتی 18 تا 24 ماهه هستند.

قیمت

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید هارد به آن دقت کنید قیمت هارد است درواقع هر چه ظرفیت و سرعت هارد بیشتر باشد و همچنین از برند معروف تری باشد قیمت هارد گران تر است.

البته گاهی به دلایل گوناگونی مانند ذخیره سازی چندین فایل یکسان یا ویروسی شدن هارد ، سرعت هارد بسیار پایین می آید و کند می شود که خوشبختانه روش هایی برای افزایش سرعت هارد وجود دارد که می توان به وسیله آن سرعت هارد دیسک خود را بهبود بخشید.

برند های برتر درایو لپ تاپ

در این بخش قصد داریم به معرفی بهترین برند های هارد لپ تاپ بپردازیم بنابراین با ما همراه باشید.

بهترین مارک یا برند هارد اینترنال

از بهترین برندهای هارد اینترنال می توان به برند وسترن دیجیتال (Western Digital)  که به WD  نیز معروف است و سیگیت (Seagate) و توشیبا (TOSHIBA) اشاره کرد. شرکت مارک وسترن دیجیتال (Western Digital) هارد های خود را در رنگبندی های مختلفی ارائه می دهد و این رنگبندی ها هر کدام نشان دهنده ی ویژگی ها و کارایی آن هارد است. که در ادامه به معرفی چند تا از این رنگبندی های مارک ویسترن دیجیتال می پردازیم. برند وسترن دیجیتال از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر برندهای هارد اینترنال برخوردار است. شما می توانید با مطالعه مقاله رنگ هارد چیست اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید.

  1. هارد دیسک اینترنال سیگیت مدل skyHawk ST2000VX008 : اگر قصد خرید یک هارد اینترنال با سرعت بالا برای ذخیره سازی اطلاعات دارید خرید این مدل انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. این مدل از هارد دیسک دارای ظرفیت 1 ترابایت و حافظه کش یا بافر 8 مگابایت، اندازه هد 2.5 اینچ است.
  2. هارد دیسک اینترنال 2.5 اینچی توشیبا مدل MQ01ABD100 : این مدل از هارد دیسک دارای ظرفیت و فضای یک ترابایت و حافظه کش 8 مگابایت، اندازه هد 2.5 اینچی و سرعت گردش 5400 دور در دقیقه است. این مدل نیز برای استفاده های خانگی مناسب است.
  3. هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue WD10JPVX :  این مدل از هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال رنگ آبی آن است و دارای ظرفیت و حافظه 1 ترابایت است حافظه بافر یا کش این مدل 8 مگابایت است و دارای اندازه هد 2.5 اینچی و سرعت چرخش 5400 دور بر دقیقه است. این مدل سازگار با سیستم عامل ویندوز و مک است.

جمع بندی

در این مقاله از فوبیست بلاگ به بررسی بهترین هارد لپ تاپ پرداختیم سپس انواع هارد لپ تاپ را معرفی کردیم و ویژگی ها و مزایای  هر یک را به طور کامل توضیح دادیم. در نهایت به معرفی برندهای برتر درایو لپ تاپ پرداختیم و بعضی از مدل های این برند ها را به شما معرفی کردیم امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.