افزایش سرعت هارد 🚀 با چند ترفند فوق العاده

16 فروردین, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
نحوه افزایش سرعت هارد از فوبیست

در این گرانی قیمت هارد اینترنال ، به نظر شما امکان دارد که سرعت داریو های خود را بیشتر کنیم و به سراغ تعویض نرویم ؟ بله قطعا افزایش سرعت هارد، به سادگی و البته با رعایت چند فوت فن کوچک که هرکسی به درستی از آنها خبر ندارد، امکان پذریر است ! درست شنیدید ، تیم وبسایت کالای فوبیست بهترین روش های افزایش سرعت هارد لپ تاپ و SATA را برای شما به صورت رایگان در ادامه قرار داده است.

علت کاهش سرعت هارد دیسک چیست ؟

اگر بخواهیم خیلی حرفه ای برای شما بازگو کنیم ، باید بگویک که متاسفانه دیسک های سخت (هارد) پس از مدتی که اطلاعات روی صفحات آنها ذخیره میشود به دلایل پراکندگی فایل ها یا افزایش پراتیشن های شما ، مثلا چندین درایو C , D , B ,A  و… فشار بالایی به بازویی دیسک ( هد ) برای خواندن اطلاعات می آید.

در نتیجه شما در سیستم عامل ویندوز 7 یا 10 که فرقی ندارد با کاهش سرعت هارد لپ تاپ و کامپیوتر مواجه می شوید. اما جای نگرانی نیست اگر سلامت درایو شما مناسب باشد با مواردی که ذکر میکنم تا 90% میتوانید این مشکل را کلا ریشه کن کنید.

تمامی مطالب را به خوبی به خاطر بسپارید چراکه اطلاعات بسیار ناب و مفیدی برای شما از متخصصان جمع آوری کرده ایم.

بهبود سرعت درایو با حذف فایل های موقت

1- نظم دهی فایل ها برای بهود سرعت هارد درایو

اصلا نباید ساده بگیرید ، چند پوشه درست کنید و فایل های پراکنده و پخش شده خود را در تمام درایو ها به طور کاملا مساوی و مشخص تنظیم کنید ! بله اگر فایل ها را نظم دهی کنید تضمین میکنیم بیش از 40% درصد فرایند افزایش سرعت هارد را پیش برده اید.

نکته : فایل های حجیم مانند فیلم های سینمایی که مشاهده کرده اید یا فایل هایی که دانلود شده و در پوشه Download وجود دارند و نیازی به آنها ندارید را دیگر پاک کنید ! سیستم خود را بایگانی فایل های بی ارزش نکنید .

2- افزایش بازدهی هارد ساتا با Disk Cleanup

به هارد دیسک های که درون کامپیوتر و لپ تاپ متصل هستند ، ساتا یا اینترنال گفته می شود و به مدل دیگر اکسترنال ، که میتوانید برای طالاع از قیمت هارد اکسترنال نیز برای بعضی از استفاده ها مناسب است. حال برای اینکه بتوانید افزایش سرعت هارد sata را به خوبی انجام دهید باید از نرم افزار معروف شکرت مایکروسافت که به صورت پیش فرض در ویندوز وجود دارد استفاده کنید. آموزش کار با Disk Cleanup به ترتیب زیر در هر ویندوزی میتوانید به سادگی انجام دهید.

1 – وارد منوی پنجره ویندوز شوید و عبارت Disk Cleanup را جستجو کنید ، برنامه نمایش داده شده را اجرا کنید. و سپس ابتدا داریو C را انتخاب و OK کنید.

بعد از انجام مراحل میتوانید بازگشت بزنید و سایر داریو ها را نیز انتخاب کنید. (به ترتیب بهتر است)

2- در کادر نمایش داده شده بدون اینکه گزینه ای را دست کاری کنید بر روی اوکی کلیک کنید تا ویندوز فایل های هرز و بدون استفاده که در فضای هارد توسط خود سیستم عامل ایجاد شده را حذف نماید.

نکته جالب : اگر مراحل بالا را به اتمام رساندید میتوانید با کمک گزینه Disk Clean up system files ، اپدیت های قبلی ویندوز که دگیر به درد شما نمیخورند را پاک کنید.

((نترسید هیچ فایلی از شما حذف نخواهد شد تضمین می دهیم.))

4 – تقویت هارد دیسک با دیفرگمت

بار ها و بارها ذکر کرده ایم که حتما به صورت هفتگی دیفرگمنت هارد را انجام دهید. چرا ؟ به این دلیل که فایل های همسان که در سطح هارد جدا از هم هستند را به یکدیگر نزدیک می کند و باعث میشود فشار کمتری بر روی Hard Disk باشد. بهتر است برای اطلاع بیشتر افزایش سرعت هارد با Defrag مقاله آموزش دیفرگ هارد را مطالع کنید که خیلی واضح و ویدیویی براش شما قرار داده ایم.

نکته : عمل ذکر شده باید حتما به صورت هفتگی باشد که سرعت و کارایی درایو لپ تاپ و کامپیوتر شما به طور قابل توجهی بهبود پیدا کند. البته پس از یکبار استفاده هم متوجه خواهید شد که سرعت لود ویندوز بهتر شده است.

5- سلامت هارد را حتما چک کنید !

حدود 30% از افرادی که سوال چگونه سرعت هارد خود را افزایش دهیم را دارند ، اطلاعی از درجه سلامت داریو خود ندارد ! بله Drive ها دارای درجه سلامتی هستند که اگر عمر کارکرد آنها کاهش پیدا کرده باشد پس از مدتی با کمک نرم افزار هایی مانند Hard Disk Sentinel  به خوبی قابل بررسی است.

با کمک مقاله تست سلامت هارد فو بیست بلاگ به راحتی به صورت کاملا تصویری میتوانید درجه کارایی این قطعه را چک کنید. به خاطر داشته باشید سلامتی زیر 50% بسیار خطرناک است و ممکن است اطلاعات شما پس از مدتی غیرقابل دسترسی و پاک بشوند.

6- بهبود انرژی الکتریکی در پاور کامپیوتر و لپ تاپ

خیلی مشاهده کردیم بعضی از سیستم های کاری که از چندین هارد دیسک در کامپیوتر خود استفاده میکنند یا اینکه در کنار داریو های اینترنال ، مدل های اکسترنال را هم به صورت همزمان به سیستم وصل کرده اند ؛

به دلیل عدم توان مناسب دستگاه Power در پخش کردن نیروی برق در میان مادربرد ، پورت های یو اس بی و هارد دیسک ها دچار کندی شدید سرعت هارد شده اند ! بله ، کمبود نیروی الکتریکی لازم به طور مستقیم بر روی این تجهیزات ذخیره سازی اثر میگذارد.

راه حل : ارتقای قطعه پاور به توان های بالای 650 یا 900 وات در کامپیوتر ، و در لپ تاپ ها بررسی و در صورت خرابی ، تعویض پاور با قطعه مشابه بهترین روش برای بهبود این مشکل می باشد.

7-  استفاده نرم افزار افزایش سرعت هارد اینترنال

تا اکنون روش های ابتدایی اصولی را برای شما ذکر کردیم اما در ادامه میخواهیم بهترین نرم افزار هایی که میتواند به صورت کاملا ایمن و بدون دست کاری و حذف فایل های شخیصی درون سیستم شما ، بهترین عملکرد را در افزایش سرعت هارد شما داشته باشند را بررسی کنیم. فراموش نکنید که برای این دانلود این برنامه میتوانید در گوگل سرچ بزنید و به راحتی از سایت های دانلود نرم افزار اقدام کنید.

* نرم افزار بهینه سازی ccleaner

در بین بسیاری از برنامه های Optimize هارد و سیستم ، بهترین و سبک ترین برنامه که هیچگونه فایل مخربی نداشته و راحتی استفاده از آن بسیار بالا است ، سی سی کلینر می باشد.

شما با دانلود و نصب ccleaner و استفاده از گزینه های پاک کردن فایل های هرز آن میتواند داده های گذرا و بی نام و نشان درون فضای ذخیره سازی خود را با یک اشاره بدون هیچ آسیبی پاک کنید و به اصطلاح بالا بردن سرعت هارد ویندوز را با سبک سازی فضای داریو های خود انجام دهید.

* برنامه فوق العاده Hard Disk Shield

افزایش سرعت هارد درایو ها با کمک دیسک شیلد به سادگی با رابط کاربری زیبا امکان پذیر است. چگونه ؟ این برنامه کم حجم که رایگان نیز هست، با کمک کانفیگ های فوق پیشرفته ای که دارد عمل دیفرگمت را به صورت خودکار برای شما انجام می دهد و فایل های بلا استفاده و غیرقابل استفاده موجود درون پوشه و درایو ها را شناسایی و به صورت کامل حذف خواهد کرد.

ویژگی های این نرم افزار به طور خلاصه ؛

  • دیفرگ در زمان خودکار با هوش منصوعی
  • کمک به نظم دهی داده های سیستمی
  • افزایش فضای ذخیره سازی
  • بهبود سرعت بوت ویندوز

8 – خنک کردن هارد دیسک برای بهبود سرعت و عملکرد

با توجه به اینکه دیسک داریو ها قطعاتی الکترو مکانیکی هستند در هنگام آماده بکار و فعالیت گرمای بیش از بالایی تولید میکنند و همین امر باعث کاهش بازدهی  CPU در پاسخ دهی به دستورات دریافتی از هارد می شود.  در نتیجه اگر از لپ تاپ استفاده میکند ابتدا از سالم بودن فن لپ تاپ و عدم وجود صدای فن لپ تاپ بلند مطمعن شوید و سپس از کول پد ها برای خنک کردن دستگاه و افزایش سرعت هارد خود استفاده کنید. ضمنن برای کامپیوتر ها میتوانید بجای فن معمولی از Fan Gaming که خنکی بیشتری دارد استفاده کنید.

نکته : ((خنک کردن هارد درایو تاثیر مثبت در عملکرد آن دارد اما این امر نباید به صورت مستقیم و با کمک کولر یا فن هایی که مایع آب دارند انجام شود چراکه ممکن است رطوبت ارسال از طریق دستگاه خنک کننده باعث ایجاد اتصالی و در نتیجه سوختگی داریو شما بشود. ))

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.