آموزش دیفرگ کردن هارد + بهترین نرم افزار Defragment

13 آذر, 1400
7 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
آموزش دیفرگ کردن هارد دیسک با نرم افزار - فروشگاه دیجیتال فو بیست

دیفرگ کردن هارد، مهم ترین عملی هست که باید برای بهبود طول عمر هارد دیسک و سایر تجهیزات ذخیره سازی خود انجام دهید. اما برای اینک به خوبی این کار را انجام دهید باید فوت و فن های نرم افزار های Defragment را بدانید تا به بهترین نحو از سلامت دیسک خود مراقبت کنید. در این مقاله آموزشی از وبسایت کالای دیجیتال فو بیست به سوال دیفرگ چیست ؟ پاسخ میدهیم و بهترین نرم افزار های دیفرگ و آموزش یکپارچه سازی هارد رو به صورت تصویری در اختیار شما دوستان عزیز قرار خواهیم داد.

دیفرگ چیست ؟

در اصطلاح به یکپارچه سازی هارد درایو ها دیفرگ می گویند. چراکه جهت بهبود کارایی و سرعت دیسک های سخت انجام می شود. شیوه کارکرد هارد به این صورت است که، اطلاعات شما به تکه های کوچکی به نام سکتور تقسیم شده و بر روی سطح صفحات دیسک ها درج میشوند اما متاسفانه این سکتور ها نزدیک به هم قرار نمیگیرند و اگر مثلا بخواهید یک فیلم سینمایی در درایو های خود پخش کنید ، هد هارد دیسک شروع به چرخش با سرعت های بالا میکند و این سکتور ها را از سر تاسر صفحات هارد جمع آوری و برای شما به نمایش میگذارد.

در این روز ها که قیمت هارد اکسترنال یا اینترنال به شدت در حال افزایش است بهتره با انجام عمل دیفرگ هارد، تا حد بسیار زیادی این سکتور ها را بهم چسبانده تا از فشار کاری بالا ،کندی سرعت Hard Disk و در نهایت آسیب به دیسک پیشگیری کنید.  پیشنهاد میشه قبل از تهیه هارد قابل حمل از مقاله ی راهنمای خرید هارد اکسترنال فو بیست بلاگ دیدن کنید.

البته باید ذکر کنیم که همیشه کندی سرعت سیستم بخاطر این عمل نیست و در زمان هایی به دلیل ویروسی شدن سیستم می باشد که میتوانید از مقاله بهترین آنتی ویروس های رایگان فو بیست برای پاکسازی بد افزار های کامپیوتری و افزایش کارایی سیستم استفاده کنید.

نشانه های نیاز به دیفرگ کردن هارد ؟

4 نشانه هست که درصورت مشاهده یا حس کردن میتوانید با انجام یکپارچه سازی دیسک ها این مشکلات بهبود و در مواردی هم بر طرف کنید. ولی این به معنی نیست که فقط در این شرایط انجام دهید، خیر ، باید برای نگهداری هارد اکسترنال به صورت صحیح این عمل را ماهی یک بار انجام دهید.

  • لود خیلی کند ویندوز هنگام روشن کردن کامپیوتر یا لب تاب در صورتی که بالای 1 دقیقه زمان ببرد.
  • کندی سرعت هارد دیسک هنگام کپی کردن و نوشتن اطلاعات جدید.
  • پس از نصب ویندوز جدید جهت بهبود کارایی سیستم عامل.
  • در صورت احساس گرما و صدای بالای هد درایو در کارکرد های معمولی.
  • هنگ کردن لپ تاپ و کامپیوتر در شرایط آماده بکار.

 

بررسی نشانه های یکپارچه سازی هارد دیسک ها - فو بیست بلاگ

 

آموزش صحیح دیفرگ هارد

حالا که آشنا خوبی با این عمل نرم افزاری سخت افزاری پیدا کردید، باید روش صحیح دیفرگ کردن هارد رو بیاموزید که ما برای شما با زبانی ساده و البته جامع قرار داده ایم. در ابتدا باید ذکر کنم نیاز به نصب نرم افزار خاصی نیست چرا که شرکت مایکروسافت از ویندوز 7 تا ویندوز 10 به صورت پیش فرض نرم افزار Disk Defragmenter رو بر روی سیستم عامل ها قرار داده که بسیار ساده و کاربردی هست.

 

بهبود کارایی hard disk با یکپارچه سازی - فو بیست بلاگ

 

1- اگر از ویندوز سون استفاده میکنید وارد پنجره ویندوز در گوشه سمت چپ شده و در کادر جستجو ( دارای علامت ذره بین ) عبارت Disk Defragmenter رو بنویسید و نرم افزار نمایش داده شده رو اجرا کنید.

 

2- بعد از اجرا نرم افزار روی اسم درایو ها از ابتدا C و… کلیک کنید و دکمه دفرگمنت دیسک که در تصویر نمایش داده شده را بزنید و مدتی صبر کنید تا عملیات به خوبی انجام شود . ( عدد های نمایش داده باید متوقف شوند)

دیفرگ زدن درایو با نرم افزار ویندوز - وبسایت فو بیست

نکته : برای هر دیسک  باید همین عمل را انجام دهید تا تمام هارد دیسک شما یکپارچه سازی شود.

 

3- یکی از مزیت های بسیار خوب این برنامه امکان زمان بندی انجام عملیات به صورت خودکار هست که با کلیک کردن روی دکمه ی Configure schedule میتونید مشخص کنید که روزانه یا هفتگی یا در روز های خاص با ساعت های معین کل هارد دیسک یا درایو خاصی، برنامه به دفیرگ کردن هارد بپردازه.

بیشتر بخوانید : آموزش فرمت هارد بدون بازگشت اطلاعات از فو بیست بلاگ.

آموزش زمان بندی Defrag

در صورتی که میخواهید به صورت اتوماتیک کار انجام شود با توجه به توضیحات بالا وارد بخش زمان بندی شوید که مطابق با تصویر میتوانید آنها را تنطیم کنید اما برای آگاهی بیشتر، توضیح تک تک گزینه ها را برای شما قرار داده ایم.

آموزش یکپارچه سازی هارد و دیفرگ کامل - فو بیست بلاگ

گزینه Frequency :

این گزینه برای مشخص کردن زمان انجام دیفرگ کردن هارد می باشد که به سه صورت Daily یا روزانه ، Weekly یا هفتگی ، Monthly یا ماهانه متناسب با نیاز خود میتوانید انتخاب کنید. (البته بهترین گزینه هفتگی می باشد)

گزینه Day :

در صورتی که روش های خودکار هفتگی یا ماهانه را انتخاب کنید میتواند از طریق این گزینه روز مورد نظر برای انجام کار را مشخص کنید. ( توجه داشته باشید باید در آن روز سیستم شما روشن باشد)

گزینه Time :

این گزینه مشخص میکند که در چه ساعتی سیستم به صورت اتوماتیک به دیفرگ هارد دیسک بپرداز (باید از زمانی که مشخص میکنید سیستم شما تا 2 ساعد بعد از آن هم آماده به کار باشد.)

و آخرین گزینه Disk : این بخش برای مشخص کردن درایو های لازم برای یکپارچه سازی دسیک میباشد که بهتر است بر روی گزینه Select All قرار دهید که تمامی صفحات و سکتور های هارد شما به خوبی یکپارچه شوند.

نکته :

البته باید ذکر کنیم که در کنار این مواد حتما باید تست سلامت هارد را انجام دهید که از سالم بودن دارو دیسک سیستم اطمینان حاصل کنید.

ضمنن این روش را میتوانید برای هارد اکسترنال وریتی و سایر محصولات دیگر شرکت های مختلف اجرا کنید.

جمع بندی و نکات پایانی

با توجه به تجره ما در زمینه توزیع تجهیزات دیجتال پیشنهاد میکنم حتما و حتما در تمامی قطعات حتی اس اس دی ها به صورت هفتگی یا ماهانه به دیفرگ کردن هارد و یکپارچه سازی سکتور های دیسک خود بپردازید. فروشگاه اینترنتی فو بیست نماینده رسمی شرکت های خدمات پس از فروش معتبری همچون ایران رهجو ، آسان سرویس و… می باشد که به صورت تخصصی در حوزه ، قیمت هارد اینترنال و سایر محصولات ذخیره سازی پرداخته و میتوانید، قیمت فلش مموری ، هارد اکسترنال وسترن و… را از Fo20 تهیه نماید.

در صورت نیاز می توانید با شماره های پشتیبانی جهت دریافت مشاوره خرید محصول یا استفاده از برگه فروشگاه فو بیست اقدام به تهیه کالا های دیجتال مورد نیاز خود کنید. با تشکر از همراهی شما تیم وبلاگ فو بیست

سوالات متداول

در این بخش سوالات پرتکرار شما را به ترتیب لیست کرده ایم که بتوانید مشکلات دیفرگ هارد خود را به سادگی برطرف نمیاد.

آیا ویندوز نرم افزار Defragment دارد ؟

بله ویندوز های مایکروسافت از سری 7 سون به بالا، به صورت خودکار داری نرم افزار های Defragmentation می باشند.

دیفرگ سلامت هارد را افزایش می دهد ؟

در صورتی که به طور هفتگی عملیات دفرگمنت را به درستی انجام دهید ، سلامت هارد دیسک کاهش پیدا نمی کند.

آیا SSD ها دیفرگ می شوند ؟

به طور کلی داریو های SSD نیازی به Defrag ندارند ، ولی این کار در ویندوز قابل انجام می باشد.

7 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.